Program do obsługi Narzędziowni

Z SoftwarePedia
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Program do obsługi Narzędziowni[edytuj]

Plik:Program do obsługi narzędziowni.jpg
Program do obsługi Narzędziowni

Program do obsługi Narzędziowni to nowoczesne rozwiązanie służące do wspomagania prowadzenia gospodarki narzędziowej. Dzięki zastosowaniu systemu informatycznego kontrolujemy w sposób efektywny obieg narzędzi w firmie. Oprogramowanie do obsługi Narzędziowni pozwala gromadzić informacje o wyposażeniu działu Narzędziowni, śledzić historię wypożyczeń, kontrolować ważność badań przyrządów pomiarowych i badań technicznych urządzeń, prowadzić kartoteki osób korzystających z jej usług.

Program pozwala prowadzić ewidencje kartotek magazynowych rejestrując wiele informacji pozwalających dzielić kartoteki wg dowolnych cech, typów i rodzajów. Zakładając kartotekę magazynową wypełnia się formularz z kilkoma zakładkami.

W zakładce Dane Ewidencyjne należy z listy rozwijanej wybrać typ kartoteki, grupę, podać indeks, rodzaj narzędzia również wybieramy z listy rozwijanej. Następnie należy podać numer katalogowy, kod kreskowy, nazwę, dowolny opis oraz kod PN. W kolejnym kroku z list rozwijanych wybieramy informacje dotyczące jednostki, sposobu numeracji (chodzi o nr seryjny narzędzia), magazynu, na który dopisywana jest kartoteka, dostawcy, wydziału oraz producenta.

W zakładce Dane uzupełniające należy wybrać z listy rozwijanej domyślne miejsce składowania, konto MPK (miejsca powstawania kosztów) oraz cechy narzędzia. W kolejnych polach należy wpisać cenę zakupu, cenę ewidencyjną, czas amortyzacji w miesiącach oraz czas gwarancji również podany w miesiącach.

W zakładce Parametry jest możliwość wpisania wymiarów narzędzia, a więc jego szerokości, długości oraz wysokości, wagi netto oraz brutto, podania zawartości w opakowaniu zbiorczym (w kartonie, na palecie), oraz wymaganego zapasu minimalnego i maksymalnego oraz zapasu optymalnego.

Zakładkę Parametry techniczne wypełniamy podczas edycji kartoteki. Informacje, które się pojawią w tej zakładce uzależnione są od wyboru grupy towarowej.

Zakładkę Dostawcy również wypełniamy w trybie edycji kartoteki. W tej zakładce jest możliwość przypisania większej ilości dostawców oraz wypożyczających dane narzędzie. Informacje te zostaną później wykorzystane podczas kreowania zapytań ofertowych o zakup i wypożyczenie narzędzia.

W zakładce ZAŁĄCZNIKI jest możliwość dołączenia do kartoteki narzędzia dowolnej ilości załączników w postaci zdjęć w formacie JPG, dla których program automatycznie generuje miniaturki. Klikając na miniaturkę zdjęcia wyświetlone zostanie oryginalne zdjęcie.

<

Kartoteki magazynowe w narzędziowni

PROGRAM WYPOŻYCZANIE NARZĘDZI.
Programu w narzędziowni pozwala w przedsiębiorstwie do monitorowania wszelkiego rodzaju transakcji o charakterze wypożyczania narzędzi pracy.

Wypożyczanie narzędzi[edytuj]

Plik:Wypożyczanie narzędzi.jpg
Wypożyczanie narzędzi

Program Studio Magazyn Narzędzi .net informuje natychmiast o stanie wypożyczalni oraz o pracownikach korzystających z danego narzędzia lub urządzenia. Zastosowanie programu w narzędziowni następuje lepsze wykorzystanie posiadanych narzędzi. Obsługujący posiada informacje o aktualnym stanie i planowanych terminach zwrotu. Dzięki zastosowaniu wspomagania programem sprawniej funkcjonuje wypożyczalnia i racjonalnie wykorzystywane są posiadane zasoby, łatwiej i precyzyjniej można planować zakup nowych urządzeń.

Kartoteka narzędzi pozwala definiować kartoteki wykorzystywane w całym programie, w dokumentach wypożyczeń narzędzi (moduł narzędziownia wypożyczalnia narzędzi) oraz w dokumenatch przychodu i rozchodu narzędzi (moduł zakupów, likwidacji) Magazyn Narzędzi Magazyn Narzędzi – służy do ewidencjonowania narzędzi Magazyn Materiałów Eksploatacyjnych – służy do ewidencjonowania materiałów zużywalnych tj. smarów, chłodziw itp., Magazyn BHP - służy do ewidencjonowania materiałów na potrzeby BHP, odzież ochronna, środki czystości itp.

Narzędziownia pozwala definiować dodatkowe pomocnicze kartoteki:

  • kartoteka rodzajów narzędzi (np. wiertarki, szlifierki, suwmiarki)
  • kartoteka miejsc użytkowania (działy, budowy, stanowiska kosztów)
  • lokalizacje magazynowe, stanowiska pracy
  • grupy pracownicze - brygady

Funkcja służy do rejestrowania opisu wszystkich narzędzi, przyrządów, sprawdzianów, środków trwałych, wyposażenia i innych przedmiotów podlegających wypożyczaniu. Identyfikator narzędzia może być nadawany automatycznie lub ręcznie przez użytkownika. Zakres funkcjonalny kartoteki może być dostosowany wg potrzeb użytkownika na danym stanowisku pracy (zakres ustalonych uprawnień pracownika - określone role). Najczęściej wykorzystywany zakres:

  • indeks narzędzia
  • indeks z systemu ERP
  • indeks dostawcy
  • numer ewidencyjny działu kontroli przyrządów pomiarowych
  • nazwa narzędzia
  • rodzaj narzędzia
  • lokalizacja - miejsce składowania narzędzia
  • identyfikator kodu kreskowego
  • termin następnej kontroli technicznej i legalizacji narzędzia, czasookres wykonywania kontroli
  • określenie stanów minimalnych i maksymalnych
  • stan dostępny i stan ksiegowy
  • jednostka miary
  • cena zakupu
  • zdjęcia
  • opis - dowolny kometarz
  • status narzędzia - określa czy narzędzie jest aktywne, czy zlikiwdowane
  • przypisanie odchyłki dolnej i górnej dla sprawdzianu

<

Magazyn Narzędzi

MAGAZYN W NARZĘDZIOWNI.
Program magazynowy w narzedziowni przygotowany został do zarządzania procesami obrotu narzędziami w przedsiębiorstwach produkcyjnych, budolanych i usługowych.

Kontrahenci narzędziowni[edytuj]

Plik:Kontrahenci narzędziowni.jpg
Kontrahenci narzędziowni

W programie kartoteki osób i firm korzystających z wypożyczania narzędzi zostały podzielone na kartoteki KONTRAHENTÓW, czyli firm związanych z zakupami, sprzedażą, wydawaniem i zwrotem narzędzi. Kartoteki PRACOWNIKÓW związane są z dokumentami wypożyczeń i zwrotów.

W zakres prac wdrożeniowych powinny wchodzić:

- przygotowanie do wdrożenia polegające na zainstalowaniu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, oraz prace marketingowe mające na celu zapoznanie kadry zarządzającej z ogólnymi możliwościami systemu, kierunkami ewentualnej jego rozbudowy i zasad współpracy z innymi systemami.

- wprowadzenie odpowiednich baz danych zawierające minimalne informacje umożliwiające rozpoczęcie działalności, doradztwo świadczone na rzecz odpowiednich działów firmy w zakresie budowania bazy indeksowej, kodyfikacji i normowania prowadzących do utworzenia spójnych baz danych możliwych do przenoszenia między działami.

-nadzór na próbną eksploatacją na danych rzeczywistych, na tym etapie powstają także przy współudziale pracowników instrukcje wewnątrzzakładowe pozwalające na unikanie licznych błędów ze strony użytkownika w trakcie eksploatacji. Dobrą zasadą powinno być odnotowywanie własnych spostrzeżeń i doświadczeń co do tego jak rozwiązać jakiś problem, a w przypadku napotkania na trudności najpierw sprawdzenie czy w instrukcji są odpowiednie rozporządzenia co do postępowania w konkretnej sytuacji. Obsługujący winni być odpowiedzialni za prawidłową eksploatację, a przypadkach niejasności szukać rozwiązań u innych użytkowników, w instrukcji lub u dostawcy oprogramowania.

- strojenie systemu polegające na dopasowywaniu ustawień systemu do potrzeb użytkownika oraz szkolenia służb użytkownika w zakresie ogólnych zasad współpracy, zasad wypełniania i kontroli dokumentów źródłowych. Z przedstawionego zakresu wynika, że z pośród osób odpowiedzialnych za eksploatację systemu musi przynajmniej jedna posiadać niezbędny poziom ogólnej wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej komputerów i systemów informatycznych. Nie chodzi tu o poznanie szczegółowej budowy i zasady działania komputera, systemu Operacyjnego itp., ale o ogólną znajomość sprzętu, klawiatury, obsługi drukarki, napędu dyskietek. Pierwsze wdrożenia powinny być realizowane przez zespół autorski programu (lub dystrybutorów) przy współudziale pracowników odpowiedniego działu posiadających pewną wiedzę informatyczną. Kolejne wdrożenia mogą odbywać się na zasadzie siłami własnymi, z tym że powinna być możliwość krótkoterminowego zaangażowania pracowników zespołu autorskiego (pożyteczne jest przy tym podpisanie stosownej umowy o opiece autorskiej). Innym zagadnieniem w procesie wdrażania systemów jest właściwy wybór momentu, od którego ma on realizować przewidywane funkcje. Dotyczy to głównie systemów, które tworzą bazę danych i aktualizują ją bieżącymi zdarzeniami transakcyjnymi np. gospodarka magazynowa, system finansowo-księgowy itp. Uwzględniając wymóg rozpoczęcia działania systemu od ściśle ustalonego momentu (terminu) np. otwarcie roku kalendarzowego (bilans otwarcia), inwentura, itp. Należy przyjmując odpowiednie rezerwy, planować przebieg wdrożenia i testowania systemu. Plan powinien uwzględniać termin, do którego powinna być założona baza danych, termin doprowadzenia do zgodności danych w bazie systemu komputerowego z systemem prowadzonym tradycyjnie (salda, stany końcowe, inne), oraz termin wstrzymania całkowitego lub etapowego działania systemu tradycyjnego.* Chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że zbyt szybkie i powierzchowne wdrożenie systemu informatycznego może poważnie zakłócić działania przedsiębiorstwa. Przedwczesne porzucenie tradycyjnych metod pracy, silny nacisk na natychmiastowe wdrożenie bez uporządkowania baz indeksowych lub bilansu otwarcia mogą doprowadzić do sytuacji kontrowersyjnych lub kryzysowych (negatywne stosunek do sprzętu, programu i osób wdrażających), a strojenie systemu w takich warunkach jest niezwykle trudne i kosztowne.



Warunki konieczne do wdrożenia systemu
Kierownictwo przedsiębiorstwa musi być świadome informacyjnych potrzeb swojej działalności, jak również orientować się w możliwościach i ograniczeniach technologii informatycznej

-Uczestnictwo wyższego kierownictwa i bezpośrednich użytkowników jest nieodzowne do rozpoznania potrzeb przyszłego systemu

-Otoczenie organizacyjne musi stwarzać warunki do identyfikacji i oceny szans strategicznych zastosowań informatyki

-Pracownicy wszystkich stopni muszą uznać i akceptować kluczową rolę informatycznego wspomagania procesów zarządzania w przedsiębiorstwie przy jednoczesnym przyzwoleniu na podejmowanie wiążącego się z tym ryzyka

-Działanie zmierzające do wdrożenia zaawansowanych rozwiązań informatycznych muszą być traktowane w kategorii inwestycji gospodarczej, a z uwagi na stopień trudności w kategorii złożonego przedsięwzięcia informatycznego.

-Podnoszenie kwalifikacji użytkowników systemu <

Prace wdrożeniowe w narzędziowni

NARZĘDZIOWNIA MODUŁY 2.
Program wystawia dokumenty magazynowe Wz, Pz, Pw, Rw, OT i LT oraz inne zdefiniowane. Ponadto w programie można prowadzić proces zakupowy, zamówienia.

Wynajem narzędzi od dostawców[edytuj]

Plik:Wynajem narzędzi od dostawców.jpg
Wynajem narzędzi od dostawców

Firmy budowlano remontowe często dokonują wynajmu specjalistycznych narzędzi lub maszyn. Za pomocą programu Studio Magazyn Narzędzi.net możemy rejestrować dokumenty wypożczyeń takich urządzeń prowadząc ewidnecję ilościowo wartościową. Wypożyczone przedmiotu wchodzą na stan narzędziowni i podlagją dalszej ewidencji w standardowy sposób. jendkaże wydzielony rejestr takich wypożyczeń od dostawcy pozwala na weryfikację KOMU i KIEDY należy zwrócić wypozyczone mienie. Ponadto możemy kontrolowac koszty związane z wynajmem.

Zwrot narzędzi przez pracowników lub kontrahentów rejestrowana za pomocą specjalnych dokumentów zwrotu do magazynu narzędziowni.

Zwort narzędzi następuje po identyfikacji pracownika lub kontrahenta, który może odbywać się w sposób tradycyjny - poprzez wybór z listy, ale w sposób automatyzowany za pomocą systemu automatycznej identyfikacji.

Po wskazaniu osoby dokonującej zwrot narzędzia (narzędzi) program pozwala wybrać z listy narzędzi pozycje nzjadujące się na stanie danego pracownika.

Uwaga: program kontroluje jakie narzędzia przypisane są do danego pracownika i blokuje możliwość zwortu innego narzędzia - np. w imieniu kolegi.

Dokument zwrotu do magazynu można wydrukować z informacją KTO i KIEDY zwrócił narzędzie oraz dodać komentarz z opisem stanu w jakim narzędzie zostało zwrócone lub dołączenia dokumentacji fotograficznej.

<

Zwrot narzędzi

NARZĘDZIOWNIA MODUŁY 2.
Program wystawia dokumenty magazynowe Wz, Pz, Pw, Rw, OT i LT oraz inne zdefiniowane. Ponadto w programie można prowadzić proces zakupowy, zamówienia.

Wypożyczenia przez pracowników[edytuj]

Plik:Wypożyczenia przez pracowników.jpg
Wypożyczenia przez pracowników

Narzędzia znajdujące się w narzędziowni wydajemy pracownikom lub kontrahentom za pomocą formularza wypożyczeń. Z menu w górnej części ekranu należy wybrać w sekcji Magazyn Narzędzi pozycję WYPOŻYCZENIA, w pulpicie nawigacyjnym należy wybrać menu DOKUMENTY WYPOŻYCZEŃ - wyświetlony zostanie rejestr dokumentów wypożyczeń. Dokumenty grupowane są wg numeru dokumentu. W rejestrze Wypożyczeń dostępne są funkcje: dopisania, edycji, dopisania uwag, podglądu oraz wydruku. Dopisanie nowego dokumentu Wypożyczenia (NW) może być również uruchamiane przez potwierdzenia polecenia DOPISZ lub wybór menu z pulpitu nawigacyjnego NOWE WYPOZYCZENIE. Na ekranie zostaje wyświetlony formularz dopisania dokumentu. W polu PRACOWNIK przez przycisk listy rozwijanej wyświetlana jest kartoteka pracowników. Wybór pracownika usprawnia funkcja filtrowania. Po wpisaniu w polu ciągu znaków, które zawiera nazwa pracownika, lista kartotek zostaje zawężona do pozycji spełniających warunek wyszukiwania.

Program pozwala prowadzić ewidencje kartotek magazynowych rejestrując wiele informacji pozwalających dzielić kartoteki wg dowolnych cech, typów i rodzajów. Zakładając kartotekę magazynową wypełnia się formularz z kilkoma zakładkami.

W zakładce Dane Ewidencyjne należy z listy rozwijanej wybrać typ kartoteki, grupę, podać indeks, rodzaj narzędzia również wybieramy z listy rozwijanej. Następnie należy podać numer katalogowy, kod kreskowy, nazwę, dowolny opis oraz kod PN. W kolejnym kroku z list rozwijanych wybieramy informacje dotyczące jednostki, sposobu numeracji (chodzi o nr seryjny narzędzia), magazynu, na który dopisywana jest kartoteka, dostawcy, wydziału oraz producenta.

W zakładce Dane uzupełniające należy wybrać z listy rozwijanej domyślne miejsce składowania, konto MPK (miejsca powstawania kosztów) oraz cechy narzędzia. W kolejnych polach należy wpisać cenę zakupu, cenę ewidencyjną, czas amortyzacji w miesiącach oraz czas gwarancji również podany w miesiącach.

W zakładce Parametry jest możliwość wpisania wymiarów narzędzia, a więc jego szerokości, długości oraz wysokości, wagi netto oraz brutto, podania zawartości w opakowaniu zbiorczym (w kartonie, na palecie), oraz wymaganego zapasu minimalnego i maksymalnego oraz zapasu optymalnego.

Zakładkę Parametry techniczne wypełniamy podczas edycji kartoteki. Informacje, które się pojawią w tej zakładce uzależnione są od wyboru grupy towarowej.

Zakładkę Dostawcy również wypełniamy w trybie edycji kartoteki. W tej zakładce jest możliwość przypisania większej ilości dostawców oraz wypożyczających dane narzędzie. Informacje te zostaną później wykorzystane podczas kreowania zapytań ofertowych o zakup i wypożyczenie narzędzia.

W zakładce ZAŁĄCZNIKI jest możliwość dołączenia do kartoteki narzędzia dowolnej ilości załączników w postaci zdjęć w formacie JPG, dla których program automatycznie generuje miniaturki. Klikając na miniaturkę zdjęcia wyświetlone zostanie oryginalne zdjęcie.

<

Kartoteki magazynowe w narzędziowni

NARZĘDZIOWNIA MODUŁY 2.
Program wystawia dokumenty magazynowe Wz, Pz, Pw, Rw, OT i LT oraz inne zdefiniowane. Ponadto w programie można prowadzić proces zakupowy, zamówienia.